fredag 6 november 2009

Om media/multimedia

För att göra det lite tydligare vad Elsom-Cook talar om vill jag börja med att försöka summera vad som rent fysiskt kan vara ett medium, enligt Ulf Hagen (Elsom-Cooks perspektiv är mer teoretiskt och vänt mot sinnena).

Ett medium är ett slags mellanled som förmedlar någon form av budskap. Vi skulle kunna exemplifiera detta med att tänka oss en musiker som har gjort en sång och vill göra den känd för allmänheten. Det tekniska redskap han använder för det ändamålet = mediet. Via t.ex. en radioutsändning, en CD-skiva, en bok med text och noter i, kan jag, du och han där borta ta del av sången. Likaså kan själva det material som förmedlas i ett tekniskt redskap (musiken på skivan, innehållet i radiosändningen och filmvisningen, programvaran i datorn) vara ett medium. Man kan tala om en viss "rysk-gumme-effekt", där det ena mediet finns gömt inuti det andra.

Elsom-Cook talar om modalitet, d.v.s. vilka sinnen som ett medium vänder sig till. Ett medium är, enligt hans definition, en samling koordinerade kanaler, som appellerar till ett eller flera sinnen, och som kommit att ses en gemensam helhet med ett gemensamt tolkningsspråk. Ett multimedium är också en samling koordinerade kanaler, men som konventionellt INTE ses som en etablerad helhet och SAKNAR ett gemensamt tolkningsspråk.

En film och en musik-CD-skiva kan ses som ett exempel på medium. Filmen innehåller visserligen ett antal olika kanaler som sammankopplas, men konventionellt så ses en film som ett enda, samlat medium. Det gör däremot inte en CD-ROM-skiva eller en websida. Dessa innehåller visserligen en massa olika sammankopplade kanaler, men de tolkas ändå var för sig. De är alltså multimedier.

Inga kommentarer: