måndag 16 november 2009

Tankar angående inlämningsuppgift nummer 1

Jag har haft ett göra med att lära mig hur man får animationer i Flash att fungera. Det har varit mycket pill och detaljgöra, som tagit mycket tid och energi i anspråk. Någon tecknare lär jag aldrig bli, så jag har istället fokuserat på att försöka få det tekniska att fungera. Jag kan inte säga att jag skulle vilja ha slutresultatet uppvisat för hela omvärlden, men tycker ändå att jag lärt mig en hel del på den här korta tiden.

Den hurrande motionären är skapad genom klassisk frame-by-frame-animation, där jag ritat ruta efter ruta och sedan kör allihop i ett svep. Precis som de övriga klippen är det ingenting särskilt avancerat; mest en formövning.

Den lilla filmen vars budskap är "Jag vill bara dansa!" (titeln på en gammal KSMB-låt, för övrigt, jag hade frasen i skallen och tänkte att jag skulle bli kvitt den) är gjord som så att jag i den första filmrutan gjort en punkt, och i den sista skrivit "jag vill bara dansa". Sedan har jag använt mig av Flash-verktyget "Shape Tween", som gör så att punkten formas till den färdiga meningen på det sätt som man kan se i klippet.

Självporträttet med den expanderande käften består av samma stilbild flera gånger i rad, men med lite ändringar på varje bild, gjorda med hjälp av en förvrängningseffekt som heter "liquify". Hade först tänkt bara testa lite olika effekter på den där bilden, för att se hur man gjorde, men blev så nöjd med resultatet att jag behöll det.

Bildspelet består av några bilder av mig själv, under en konsert i Köping i februari 2009. Det finns ingen djupare tanke, mer än att jag tyckte att det var fina bilder. De är placerade i varsitt Flash-lager, som är ordnade så att bild nummer 2 börjar tonas in samtidigt som bild nummer 1 börjar tonas ut, o.s.v. Detta är gjort med ett Flash-verktyg som heter "Motion Tween". Det aktiveras mellan två bildrutor, vilket leder till att den första successivt övergår till den andra.

Den flygande fågeln är först uppritad som den är i en första filmruta (med hjälp av Flashs lagerfunktion, där jag kan placera ut ögon, vingar, kropp etc på varsitt lager, så jag kan jobba med t.ex ögonen utan att påverka övriga fågeln) och i en senare har jag ritat dit det slutgiltiga läget för de båda vingarna. Mellan dessa rutor har aktiverat en "Shape Tween" och vips, vingarna rör sig. För att få fågeln att flyga som den gör har jag använt ett Flash-redskap som kallas "Motion Guide". Med hjälp av det har jag ritat ut en osynlig linje för hur fågeln ska röra sig fram över skärmen, och sedan fäst en fågelbild i början och i slutet av linjen.

De sjungande/babblande streckgubbarna är först animerade var för sig, ruta för ruta, sedan placerade tillsammans i samma dokument, där jag anpassat deras munrörelser efter ljudspåret. Det sistnämnda är en besynnerlig, hemmagjord mix av sketchen med kanalsimmaren Malte Lindeman och den gamla Sparks-låten "Never turn your back on Mother Earth". Jag har tagit dessa två ljudklipp och i programmet Audacity klippt ner dem till lagom längd, sedan lagt de två spåren parallella med varandra, innan jag gjort en slutgiltig mix.

För att slutligen skapa den inledande menyn, så att man ska kunna klicka sig fram mellan de olika filmklippen, har jag gjort ett helt nytt Flash-dokument, där jag gett olika bildrutor olika namn. Via en huvudsida och ett slags länkningsfunktion kan man sedan klicka sig till dessa bildrutor. I dem har jag skrivit in en programmeringskod som kör igång de olika filmsnuttarna (en per bildruta).

Hoppas Inlämningsuppgift Nummer 1 ska uppskattas!

Inga kommentarer: